Författarlista

Ibland gör jag konstiga saker. Jag har till exempel under en tid nu nästan maniskt fört register över varenda bok jag läst i hela mitt liv med hjälp av Facebook-applikationen Visual Bookshelf. Idag satt jag och kollade igenom listan av boktitlar och författare och bestämde mig för att göra en lista över mina favoritförfattare. Normala människor hade kanske gjort en 10-i-topp-lista eller liknande, men sånt klarar inte jag. Inte kan jag skära ner 17 års litterära inspirationer till 10 namn! När jag skär ner så mycket jag kan ser listan ut så här:
  • Angie Sage
  • Annika Holm
  • Annika Thor
  • Arturo Perez-Reverte
  • Astrid Lindgren
  • August Strindberg
  • Carole Wilkinson
  • Clive Barker
  • Cornelia Funke
  • Dan Brown
  • David Almond
  • Edgar Allan Poe
  • Erich Maria Remarque
  • Georgia Byng
  • H. E. Bates
  • Håkan Nesser
  • Helen Fielding
  • Hjalmar Söderberg
  • Inger Frimansson
  • J.D. Salinger
  • J.K. Rowling
  • J.R.R. Tolkien
  • Jack London
  • Johan Althoff
  • Johanna Thydell
  • John Steinbeck
  • Julie Bertagna
  • Kenneth Hall
  • Lars Olsson
  • Lemony Snicket
  • Lotta Lundberg
  • Maria Küchen
  • Maria Sveland
  • Melissa Bank
  • Mietek Grocher
  • Mitch Albom
  • Oliver Sacks
  • Per Nilsson
  • Roald Dahl
  • Robert Swindells
  • Selma Lagerlöf
  • Sir Arthur Conan Doyle
  • Stephenie Meyer
  • Tage Danielsson
  • Terry Pratchett
  • Tove Jansson
  • Tracy Chevalier
  • William Golding
  • Zbigniew Kuklarz
  • Zizou Corder
(helt sinnesjukt, seriöst, 50 författare. och då har jag skurit ner.)

Hur många författare känner ni igen?
Hur många kan ni nämna något som de skrivit?


Kommentarer
Postat av: emilia

we call love swenglish.



Yeah. C u tomorrow then. but i still need to go to philippa. and talk about switchin and stuff.

2008-10-05 @ 19:07:35
Postat av: Emma

åhh! många!

tracy chevalier är en av mina bästa författare, astrid lindgren, vem har inte läst något av henne, august strindberg är ingen favorit till mej, hjalmar söder berg har jag fått läxa att läas så nja är väl inte poppisa därheller men han har ett jäkla skriftspråk! JK Rowling, are you kidding me? hur många har inte läst henne! terry pratchett har jag bara läst goda omen och den rä ju helt sjukt rolig!



ja jag vet, kan ta med mej van canto låtar till skolan imorrn, jag har tänkt på någon låt ifrån plattan som man kanske kan göra på kören det hade varit ashäftigt!

2008-10-05 @ 22:01:35
URL: http://zewerina.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0