Kreativ kulspruta

Åååhh! Livet är härligt!

Igår tog jag mod till mig och redovisade grundidéerna om handlingen av min blivande roman för två personer jag litar på och fick massor av konstruktiv kritik tillbaka. Härligt! Har bestämt mig för att pröva på en metod för skrivande som kallas The Snowflake Method och som jag tror kommer göra det hela mycket lättare för mig att organisera (om du vill veta mer om metoden kan du läsa här).

Jag tror att Snowflake kommer fungera mycket bättre för mig, eftersom den i princip tvingar mig att planera början, mitten och slut redan från start, vilken är precis vad jag behöver. Vid tidigare försök att skriva har jag börjat med kapitel ett, improviserat mig fram tills det börjar skita sig, slitit mitt hår, lagt projektet på is och glömt bort det. Aja baja! Inte göra så!

Nu jäklar ska det bli konstruktivt och logiskt planerat kreativt arbete som gäller. Metoden innehåller tio steg till det första utkastet, och jag har tagit mig förbi nummer ett och två. Det värsta är över, bara resten kvar! När jag i steg tre nu ska börja analysera mina karaktärer lite nogrannare inser jag att jag redan har minst åtta stycken. Åtta! Jag tyckte att jag hade bara två eller tre alldeles nyss. Var kom alla ifrån?


OBS skapade en ny kategori för Mitt romanskrivande, yeahhh.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0