Festivalfinal.



Har ju faktiskt sett varenda deltävling och allt för en gångs skull, så jag tänkte skriva en liten utvärdering om vad jag tycker om alla finalbidrag. Klockan är nu 8, jag tänker göra anteckningar under låtarnas gång och publicera detta inlägg innan poängen börjar räknas ihop.



Bidrag nummer 1:
"Hope and Glory", Måns Zelmerlöw
Typisk popig schlager, trallvänlig, sticker inte ut så där jättemycket. Skulle kunna gå ner okej ute i Europa, inte vinna direkt, men jag skulle inte skämmas ihjäl om den representerade Sverige. Nåväl.

Bidrag nummer 2: "Snälla snälla", Caroline af Ugglas
Ja, människan är ju som hon är, men jag kan inte hjälpa att jag verkligen gillar låten. Nästan älskar. Jo, om man blundar och bara lyssnar, slipper se de ögonskuggan och de fäktande armarna, så är det nästan så att jag älskar Janis Joplin-stuket. Europa skulle tycka att vi var dumma i huvet om vi skickade henne, men då får vi väl ta det då.

Bidrag nummer 3: "Love love love", Agnes
Hederspris för bästa sångrösten, hon verkar vara i ännu bättre form än på deltävlingen. I allmänhet tycker jag programmets mellanakter haft bättre sångtalanger än själva bidragen, jättesynd, men här är i alla fall någon som kan hålla sig i rätt tonart. Och så är ju låten helt okej faktiskt.

Bidrag nummer 4: "Thousand miles", H.E.A.T.
Trevligt med lite rock, men jag tycker inte om sångaren på något sätt. Han är lika mesig som refrängen. Meh. Gitarristerna hade bättre personlighet och alldeles för kort gitarrsolo.

Bidrag nummer 5: "You're my world", Emilia
Söt tjej, gullig låt, men var är passionen? Du är mitt allt liksom. Jaha. Men det är väl så här popmusik är, den gör bara ingenting för mig. I'm not feeling it. Ingen skulle komma ihåg den ute i Europa.

Bidrag nummer 6: "Stay the night", Alcazar
Jag blir så avtänd på lågstadiedisco-soundet med synt och trummor i introt, kan inte skaka av mig obehaget resten av låten. Och vad är det för färger de har på sig egentligen? Det hjälpte ju inte direkt till. Nej, inte min grej.

Bidrag nummer 7: "Moving On", Sarah Dawn Finer
Jo, det är fint. Det är något med kompet precis i början på refrängen som låter lite inexakt och smutsar ner hela grejen på något sätt, synd. Men annars så, även här lät det bättre än i tidigare deltävlingar, hon förtjänade faktiskt sin finalplats. Hissen är ju cool förstås.

Bidrag nummer 8: "Baby Goodbye", E.M.D.
Hahahahaha. Ja. Okej då, själva melodin är faktiskt rätt bra, svängig och originell, men resten. Vad är grejen liksom? Det känns så flummigt, jag kan bara garva åt det hela.

Bidrag nummer 9: "Alla", Sofia
Hur blev det här internationella juruns val!? Nej, man kan faktiskt inte sjunga på grekiska om tävla för Sverige. Jag brukar verkligen inte vara patriotisk, men de här lånade språken hit och dit... nja. Man ska väl ändå vara representativ för sitt land liksom? Okej, låten i övrigt... jag gillar trumslagarna. Annars inget speciellt.

Bidrag nummer 10: "Så vill stjärnorna", Molly Sandén
Sådärja. Blond tjej som sjunger på svenska. Denna låt skulle visa upp vilket vackert sångspråk vi faktiskt har (svenskan har många baksidor i min åsikt men det är unikt att sjunga). Bra röst har hon också, jag får lite rysningar. Ger man mig rysningar så hamnar man i min good book.

Bidrag nummer 11: "La Voix", Malena Ernman
Yes! Opera i melodifestivalen, me like. Underbar melodi, underbar röst, mycket originellt. Jaja, nu tycker ni att jag ska klaga på franskan eftersom jag klagade på grekiskan. Jaja. Men hon hade ju engelska i verserna i alla fall, eller hur? Jag tror denna skulle göra intryck i Europa.


Håller ni med?
Vi får se vem som vinner... vore kul med 2 eller 11 men det blir det nog inte. 1, 3, 7 eller 10 vore också okej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0