Djurskyddsmärkning

Imorse såg jag bilderna på nyheterna, av hur fjädrar till våra dunkuddar, täcken och jackor plockas av levande fåglar. Fjädrarna får sedan växa ut, innan de rivs loss från fåglarna igen. Detta kan upprepas 4-5 gånger under en fågels livstid. Sådan behandling är klassad som djurplågeri och är olaglig enligt EU:s regler, men det händer alltså ändå.

Varför? Pengar. Billiga produkter säljer, och man får fler fjädrar från en levande fågel.

Affärerna i Sverige som säljer produkter som innehåller dessa fjädrar har inget sätt att kontrollera om de tagits från levande fåglar eller inte, utan antar att det inte sker eftersom det är olagligt. Kalla Fakta har nu i veckan presenterat en utredning om att det faktiskt alltså ändå sker

Så vad kan man göra åt det? Jo, kontroller måste utföras som ser till att allting går rätt till, att djurplågeriet stoppas. Om vi som konsumenter frågar i butik så ska vi kunna få reda på varifrån dunen kommer, vi måste ha rätt att veta vad vi köper. Djurskyddet Sverige har nu startat en kampanj med namninsamlingar för att göra klart för myndigheterna att vi bryr oss om detta och vill stoppa djurplågeriet.

Vi kan betala lite extra för våra kuddar om vi vet att allt gått rätt till! Många produkter är nu märkta med Fair Trade, vi vill ha Djurskyddsmärkning på dun-produkter! Läs mer om kampanjen och skriv på namnlistan här.

Kommentarer
Postat av: Cristin

Hejsan!

Prenumerera på varandra på bloglovin?

Om du vill det kan du skriva en kommentar till mig och skriva att du lagt till mig så lägger jag till dig så fort jag ser det! :)

Ha det bra!

2009-02-02 @ 17:35:34
URL: http://ccristin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0