Boktips: Ge mig en dag till



Originaltitel: For One More Day
Genre: Drama
Ålder: Vuxenbok
202 sidor i svensk pocket
Mitt betyg: 4/5




Från författaren till Tisdagarna med Morrie och Fem personer du möter i himlen kommer nu Ge mig en dag till, en lättläst bok om ett allvarligt ämne. Chick Benetto har hela sitt liv försökt vinna sin pappas uppmärksamhet och kärlek, utan att stanna för att tacka sin mamma för allt hon gjort för honom. Dagen då modern dör blir början på en utförsbacke i Chicks liv. Hans baseball-karriär är över, hans äktenskap rinner ut i sanden och han börjar dricka. När han får veta att hans dotter gift sig utan att bjuda sin far till brölloppet, inser han att han sjunkit till botten. Hans familj vill inte veta av honom längre, han har ingenting kvar. Fast besluten att ta livet av sig återvänder han till sitt barndomshem, men hans upprepade självmordsförsök misslyckas. På gränsen mellan liv och död träffar han sin döda mor. Nu får han en chans att spendera en dag till med den person som varit viktigast i hans liv. Han får en chans att återuppleva, förstå och förlåta sitt förflutna.
   Mitch Alboms böcker analyserar frågor om död och liv, förlust och sorg, ånger och förlåtelse, och de små sakerna i livet som gör de stora skillnaderna. Korta kapitel som blandar tillbakablickar till Chicks barndom med nutiden gör texten lätt att läsa och lockar läsaren vidare. Karaktärerna blir väldigt levande och lätta att känna igen sig i, utan att stereotyper som den kärleksfulla mamman och den övergivande pappan riskerar att bli klyschor. Chicks mamma är originell och får mig att le, känna igen mig själv och personer i min omgivning. Har du läst och uppskattat Alboms tidigare böcker kommer du säkert uppskatta denna. Har du inte det, så är det på tiden nu. Denna bok är kort och lätt om du vill prova på Mitch Albom.
   Ge mig en dag till går att köpa på pocket lite varstanns, till expemel på färjan till Nynäshamn eller på Coop i gallerian i Visby. Eller låna av mig?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0