Debattinlägg: Dödsstraff

Sverige behöver dödsstraff

När ett brott ska bestraffas krävs att straffet står i proportion till brottet för att rättvisa ska skipas. Att snatta bestraffas inte med livstids fängelse och ett mord inte med 100 kronor i böter, det är självklart. Rättsväsendet faller om brottet inte får ett lämpligt straff. Om en potentiell mördare inte fruktar straffet han kan få för att ta en människas liv så finns det inget som stoppar honom. Lever det svenska rättssystemet upp till dessa krav?

Det värsta straff en brottsling kan få i Sverige är livstids fängelse, ett straff som låter mer definitivt än vad det är. Livstidsdömda fångar kan ju nämligen efter en tid få sitt straff omvandlat till ett tidsbestämt fängelsestraff. Det finns skrämmande statistik på våldsbrottslingar som återfaller i brottslighet under permission, efter att ha fått villkorlig dom eller frisläppts. Vi kan ju bara konstatera att fängelse inte fungerar som en slutgiltig lösning på grov brottslighet.

I USA har det under åren 1977-2007 avrättats 1107 mördare, enligt en sammanfattning på prodeathpenalty.com. De hade tillsammans mördat minst 2097 oskyldiga människor. Om USA:s rättsväsende hade låtit mördarna leva, hur många fler oskyldiga liv skulle det ha kostat? Hur många hade återfallit till mord och andra grova brott och orsakat än mer skada på samhället?

John McAdams, från Marquettes universitets avdelning för politisk vetenskap, menar att “om vi avrättar mördare och det faktiskt inte har någon avskräckande effekt, så har vi avrättat en grupp mördare. Om vi inte avrättar mördare, och att ha gjort det skulle ha avskräckt andra mördare, så har vi tillåtit mord på en grupp oskyldiga offer. Jag skulle mycket hellre riskera det förstnämna. För mig är det inte ett svårt beslut.”

Att dödsstraff skulle bryta mot den mänskliga rättigheten “rätt till liv” är inte konstigare än att fängelse bryter mot “rätt till frihet”, och det är det ingen som ifrågasätter. En mördare har tagit en oskyldig människas liv, rånat honom eller henne på alla deras rättigheter. En mördare har uppenbarligen ingen respekt för mänsliga rättigheter och förtjänar inte att själv få behålla sina. Livstids fängelse räddar mördare, men dödsstraff räddar oskyldiga liv.

---------------------
(Edit: Observera att det här var en skoluppgift och inte överrensstämmer med mina faktiska personliga åsikter, se kommentarer. Såhär hade jag skrivit om jag var för dödsstraff, men det är jag alltså inte.)

Kommentarer
Postat av: Zlangen

Det intressanta är att de få stater i USA som har dödsstraff och som också dömmer till längre fängelsestraff också har fått långt högre grova brott än de stater där det inte finns dödsstraff och man tillämpar kortare fängelsestraff. Är det inte så att man skapar ett hårdare och kallare samhälle och därmed hårdare och kallare individer. Personligen är jag emot straff överhuvudtaget, ge dessa sjuka människor vård och en realistisk chans att komma tillbaks i samhället istället, Kanada är här ett föregångsland och har också den överlägset minsta återfallsbrottsligheten i hela västvärlden samt förhållandevis lite grov brottslighet i jämförelse med andra länder. "Älska mig mest, när jag förtjänar det minst, för då behöver jag det mest". Jag tror att dina åsikter är farligare för vårt samhälle än vad ett fåtal mördare är.

2008-11-18 @ 14:18:06
Postat av: Lisa

Svar: Jag får ursäkta om mitt inlägg gjorde dig upprörd och jag förstår precis vad du menar. Denna text var en skoluppgift och jag valde att argumentera FÖR eftersom jag tyckte det var lättare, hade redan gjort massa research ur ett FÖR-perspektiv. Texten skiljer sig ganska markant från mina faktiska åsikter, det var i pricip en övning i propaganda. Jag tycker inte att det svenska straffsystemet är särskilt bra men jag tror inte att dödsstraff är en bra lösning i praktiken. Bättre vård och rehabiliterings låter betydligt mer realistiskt för att minska återfallsbrottsligheten. :)

2008-11-18 @ 16:55:28
URL: http://donnerlisa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej du :) Kika gärna in i min blogg och lämna en liten kommentar :)

Ha en bra kväll!

2008-11-18 @ 17:04:33
URL: http://makeupartisten.blogg.se/
Postat av: Anonym

Sv: Ja eller hur, man kan inte sluta kolla på dom jäkla äckliga filmerna med äckel-dockan.. :D haha. Läget med dig ikväll då?

2008-11-18 @ 17:28:44
URL: http://makeupartisten.blogg.se/
Postat av: Axel

tyckte att det var lite skumt att du var för dödsstraff :p men det är intressant att försöka se saker från andra vinklar

2008-11-18 @ 18:52:46
URL: http://braxl.blogspot.com
Postat av: Lisa

Svar Axel: Ja precis! När jag blev placerade i FÖR-gruppen tänkte jag typ "neeeej det kommer aldrig att gååå" men det är faktiskt väldigt intressant att läsa lite djupgående om argument för en åsikt man inte håller med om, se hur det kan vända och vrida på ord så att det låter logiskt. Propaganda, alltså.

2008-11-18 @ 18:57:28
URL: http://donnerlisa.blogg.se/
Postat av: Zlangen

Hej! Så upprörd blev jag nog egentligen inte. Jag ´tycker om att diskutera och tyckte att detta var en åsikt som är mycket vanlig och enligt mig ett stort problem i vårt samhälle. Att du sedan egentligen inte står för årikterna i ditt inlägg är hedervärt men gör ju också att jag inte fick diskutera mer den här gången vilket var lite synd.

Ha ett bra liv!

2008-11-19 @ 14:23:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0