Tjockis? Ja eller hur..

Ååååhhh va less jag blir! Klickade in mig på en blogg som länkades från bloggkoll idag och det första inlägget jag ser är detta:

"BMI. Jag är fet!
Räknade nyss ut mitt BMI, 20.7.
Jag är 177 cm lång och väger 65 kg. Tjockis, jag vet ;)

Räkna ut ditt BMI här."


Jag blev så jävla sur att jag inte kunde hålla mig, jag skällde ut flickstackarn.

"Fy fan va jag blir arg på sånt här. Säger du så här för att du vill att vi ska säga "nääää du är inte alllsss tjock du är jättefiiiin". Tänker du inte på folk som läser det här som väger mer än du? För du ÄR smal. Gränsen för övervikt ligger vid BMI 25. Jag är 7 centimeter kortare än dig. Det senaste året har jag GÅTT NER 7 och ett halv kilo och är jättenöjd med min nya vikt, fast jag fortfarande ligger lite lite över överviktsgränsen och väger TIO KILO mer än vad du gör. Fastän jag är kortare. Så håll käften."

Det är ju sånt här som drar ner självförtroendet hos tjejer som börjar tro att de är tjocka fast de absolut inte är det. Om ens bästa kompis säger "åååhhh kolla va tjock jag ääärr" och vem som helst kan se att hon är mycket smalare än en själv, hur känner man sig då? Jo, man tänker "om hon tycker att HON är tjock, vad tycker hon då om mig?"

Så SLUTA med alla "stackars mig jag är så tjock/ful".

Update, här är svaret jag fick:

"Andas människa. Det var mer ett skämt än seriöst snack. Jag är nöjd med min vikt, men ibland får man ju för sig att man är fetare än vad man egentligen är. Och jag vet hur det känns att vara tjock.."

Jaha, va bra, ja nu känns det mycket bättre... -.- Det var ju bara ett skämt, jaha, ja tack tack för förståelsen att du "vet hur det känns att vara tjock".

Kommentarer
Postat av: m.

Du verkar var den enda som stör dig på det där flicka lilla. Jag var ironisk när jag skrev det där. Jag vet väl själv att jag inte är fet. Och du gör ju liksom det här bara för att bli känd här i bloggvärden :) Lycka till :)

2008-12-14 @ 13:25:32
URL: http://delibasic.blogg.se/
Postat av: brax

go Lisa föfan! vilken arrogant människa

2008-12-14 @ 14:33:23
URL: http://braxl.blogspot.com
Postat av: m.

Jag vet att det kanske var dumt att skriva så och att folk tar åt sig. Men folk tar åt sig av det här hela tiden. Kolla bara alla tv-reklamer och alla program på tv. Man blir ju fan påverkade dygnet runt.. Och jag ber om ursäkt ifall jag var taskig lr något. Jag menar inget illa.

2008-12-14 @ 14:34:41
URL: http://delibasic.blogg.se/
Postat av: Angelica

dessutom ska man inte kolla på bmi om man är en aktiv människa som tränar mkt, då ger muskelmassan en högre bmi än vad man har.. jag tycker det är helt meningslöst att ens skriva om sitt BMI i sin blogg... vad får man ut av det ...

2008-12-15 @ 23:48:55
URL: http://angelicajarleros.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0