Filmtips: Twilight

Twilight
romantisk fantasy - bioaktuell
från 15 år
122 minuter

i rollerna, vänster till höger:
Alice Cullen - Ashley Greene
Emmet Cullen - Kellan Lutz
Bella Swan - Kristen Stewart
Edward Cullen - Robert Pattinson
Rosalie Hale - Nikki Reed
Jasper Hale - Jackson Rathbone


Allt överrensstämde med boken, topp! Jag tänkte inte en enda gång att "näää sådäär var det ju inte..." som man brukar göra när man först läst en bok och sen ser filmen. Förmodligen den bästa filmatiseringen av en bok jag sett, förresten. Tyvärr inkluderar det även att den första tredjedelen är grymt pinsam och tråkig (precis som i boken). Tänk att de lyckades få med det också. Men efter den trevande starten kom alltsamman igång på allvar.

Man märker både i bok och film den tydliga indelningen, första tredjedel - pinsamma high school scener, andra tredjedel - romantik, sista tredjedel - action. De romantiska scenerna i mitten hade några riktigt laddade ögonblick med snygga vinklar och i allmänhet intressant filmning. Även om en scen egentligen bara innehöll prat så gjorde man scenen intressant, karaktärerna rör på sig utan att det för det delen blir hoppigt eller speedat. Mycket bra. Ett välkommet inslag i soundtracket var en låt av Muse som passade in ypperligt i en åskvädersfylld scen.

Jag var lite nyfiken på vad för brutaliteter det kunde vara som satt 15-års gräns på filmen, jag tyckte inte att det var så illa i boken. Och illa var det väl inte i filmen heller, om man är lite blods-van, mest coolt. Den dramatiska upplösningen gav mig rysningar av välbehag. Slutscenerna var väl de enda där man klippt bort en del av innehållet i boken, men det var nog lika bra det. Man missade inget viktigt, utan slutet blev mer rakt på sak och det förebyggde för risken att filmen hade blivit för lång och tråkig. Allt för många filmer idag är i min åsikt onödigt långa.

Se trailer
Twilight på Wikipedia
Twilight i The Internet Movie Database

Kommentarer
Postat av: Tomas

Nämen, är inte det Oliver som står där i mitten? Nu vet jag vad han gjorde när han skolkade. Topp!

2009-01-07 @ 06:49:41
Postat av: Lisa

Hahaha uh-oh, han höll det hemligt så här långt och så förstör jag allting, haha. xD Nej men ärligt är de faktiskt lite lika? I alla fall på den där bilden.

2009-01-17 @ 10:48:03
URL: http://donnerlisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0