Om intresse, beslutsångest och att vara lättroad

Jag har lärt mig ett och annat om mig själv idag. Jag har alltid tyckt att jag saknar karaktär och egen stil mest för att jag är intresserad av ALLT. Jag är inte datanörd, eller plugghäst, eller blivande genialisk författare, eller blivande genialisk konstnär eller fotograf, eller emo, eller poet, eller någonting annat, mest för att jag inte kan bestämma mig. Jag kan inte hålla mig till en sak. Jag hatar att spendera pengar, eftersom det innebär ett beslut. Om jag har 600 kronor, har jag fortfarande frihet att välja vad jag vill. Om jag sedan köper något för 300 kronor som jag verkligen vill ha, så har jag förlorat en valmöjlighet. Bytt är bytt, kommer aldrig igen. Och fastän jag inte är direkt missnöjd med mitt köp så får jag dåligt samvete.

Allt jag ser och hör är så intressant. När jag var 10 år och kollade på TV 6 Nature ville jag bli marinbiolog. När jag praoade på teatern var jag övertygad om att jag ville jobba inom teater. När guiden på Kreta pratade om arkeologiska fynd ville jag bli arkeolog. På Bokens Dag ville jag bli författare. Jag vill kunna stenografera. Jag vill kunna måla tavlor. Jag vill kunna spela piano och gitarr och fiol. Jag vill göra ALLT! (denna tendens lyser igenom till exempel i de tidigare inläggen IV-val och härlig är jorden.)

Idag sa Tomas till mig att vad som är bra med mig ur en journalistiskt perspektiv är att jag är så intresserad. Att en journalist gör olika saker varje dag och måste hålla sig intresserad. En artikel skriven av någon som går till jobbet med tanken "vafan är det här för värdelöst skit jag skriver om", blir inte en bra artikel. En journalist måste varje dag påbörja ett nytt intresse.

Kan jag vända min tendens att vara lättroad till min fördel? Kanske. Om jag kan övervinna min beslutsångest och faktiskt bestämma mig för en gångs skull.

Kommentarer
Postat av: U.

Hahaha, men jag förstår precis hur det känns, jag lyckas aldrig välja över huvud taget. Jag ser bara till att jag gör allt, men sedan blir jag så arg för jag har inte tid att göra PRECIS allt, och jag kan inte bli elit inom varenda grej jag gör.



Jag tror du och jag är för begåvade, om vi var sämre skulle det vara mycket enklare att välja för då skulle vi inte KUNNA göra allt. Men nu är vi multibegåvningar :P

2008-11-25 @ 16:29:23
URL: http://nettelblad.blogg.se/
Postat av: A M A N D A R O S E N D E

ja, alla älskar uppsala :D

2008-11-25 @ 18:20:57
URL: http://amandarosende.blogg.se/
Postat av: Lisa

Svar: Haha tack! Det är nog så, vi är alldeles för begåvade du och jag. :) Vetu, jag har saknat dig. Synd att du försvann.

2008-11-25 @ 18:21:36
URL: http://donnerlisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0