Mainstream vs. alla andra

Jag har tänkt lite på det här med mainstream-kulturen.

Jag har alltid undrat varför en viss typ av musik, klädstil, språk etc. är populärast och klassas som "mainstream" fastän jag känner mycket fler människor som inte alls hör till den gruppen. Då och då stöter man på någon som faktiskt lyssnar på sånt som är mest på radio och sånt, men inte särskilt ofta tycker jag. Och nu har jag kommit på en sak.

Det är helt enkelt så att de som är "mainstream"-typ av människor tycker väldigt mycket om att bilda en stor grupp. De låter sig påverkas av varandra och följer nuvarande mode på kläder, smink och musik. Folk som däremot INTE är den typen av männsika, de bildar egna små personliga grupper. De personifierar sin klädstil och väljer ut vad de vill lyssna på utan hänsyn till vad andra tycker om.

På detta sätt kan det finnas till exempel 30% "mainstream-människor" och 70% "alternativa människor" i Sverige utan att den alternativa gruppen verkar vara en majoritet över huvudtaget, eftersom de inte är någon grupp. De är individer. Utspridda. Det är ju inte så konstigt att om 30% av befolkningen lyssnar på ett särskilt band så blir de populärast. De övriga 70% kan lyssna på såväl emo som hårdrock som klassiskt som country som vilken genre som helst, massor av små grupper som aldrig blir lika stora som "mainstream".

Lite skumt, men jag tror det är så det är faktiskt. Vad tror ni?


outside the box.

Kommentarer
Postat av: Brax

det ligger någonting i det du säger. själv tycker jag att emo/alternativ-kulturen är minst lika mainstream som fjortiskulturen - där snackar vi riktig gruppmentalitet där alla lyssnar på samma sak och bär samma kläder för att finna en plats i gruppen. mainstream är lite diffust och jag tycker faktiskt att det är en ganska orättvis term som borde utbytas mot grupptryck. man borde inte bli klassad som smaklös bara för att man exempelvis lyssnar på samma musik som många andra.



nu tappade jag helt bort min poäng men.. ja.

2009-02-16 @ 20:59:08
URL: http://braxl.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0