Raindrop

Idag hade vi typiskt engelskt spöregn. Bra = noll allergiska reaktioner hela dagen. Mindre bra = blev blöt på väg till/från skolan, samt att alla barn måste vara inne på rasten och vi därför måste hålla koll på bråkstakarna när de lekte inomhus. Annars var det trevligt att vara tillbaka, börjar kunna en hel del namn bland andraklassarna nu. Nästan lite synd att jag flyttas upp till tredjeklassarna imorrn, men jag vill ju runt till alla.

Har fortfarande inte kommit över hur tidigt små barn här hamnar i en ganska formell skolmiljö. Förstaklassarna är 5-6 år och sitter stilla och tränar sina bokstäver på sina skrivplattor, andraklassarna är 6-7 år och har SATS-prov nästa vecka, vissa av dem känner redan pressen och ambitionen att klara sina prov och göra bra ifrån sig. Även imponerad av den tekniska utrusningen som finns "nuförtiden" (fatta vilken skillnad det är redan fast det bara gått typ 10 år). Glöm blackboard, glöm whiteboard, här är det SmartBoard som gäller; en stor touch-screen skärm som kopplas till en laptop och både kan skrivas på som en whiteboard eller användas för att visa filmer och bildspel och spela interaktiva spel där barnen kan trycka på rätt mattesvar på skärmen och belönas med animeringar och audiorespons. Otroligt. Se, bara där har jag lärt mig något jag inte visste om interaktiv media!

Har även haft en hel del "expo" uppdrag, så den kursen får vi in också; avsluta barnens utställning av pappersfjärilar genom att häfta fast fjärilarnas antenner med häftpistolen som de inte får använda, sätta upp deras målade siffror på olikfärgade pappersbakgrunder på väggen, sätta upp nya mål i matte och läsning i pedagogiska färgkodade kartor.

Fattar dock inte hur lärarna klarar av hela klassen själva. Jag kan bara hålla koll på max 2-3 samtidigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0